מידעון וארא – מטה תנין או נחש? |
ישנה הבחנה בין עשיית האותות לפני זקני העם לבין האותות לפני פרעה – בעוד שלפני העם המטה הופך לנחש הרי שלפני פרעה המטה הופך לתנין – מה פשר ההבדל בין המקרים והאותות? הנחש והתנין אלו שתי החיות היחידות המופיעות כחיות מזיקות מיד אחרי בריאת העולם: הנחש – גרם לחטא אדם הראשון התנין - "שבראם זכר ונקבה והרג את הנקבה ומלחה לצדיקים לעתיד לבא שאם יפרו וירבו לא יתקיים העולם בפניהם" (רשי בראשית א' כא') מדוע את התנין הקב"ה הורג ואילו את הנחש הוא מקלל? נחש – הוא יצר הרע. הוא מפתה, כוחו בפיו, הוא מגיע לאדם ברמייה ומנסה להסיטו. אם אדם משכיל לילך בדרך טובה הרי שהוא "ישופך ראש" – מכה את הנחש בראשו – סותם את פיו מלדבר לשון הרע ודברי פיתוי וחלקלקות. תנין – במדרשים התנין מופיע כחיה בלתי מנוצחת. לא ניתן לשלוט בו. גם היום התנין ידוע כאחד מבעלי החיים החזקים והאלימים גם ביחס לבני האדם. כשמשה ואהרון עומדים לפני בני ישראל – הם מראים להם את פוטנציאל הנחש – היינו המטה שבידיו של משה ניתן לשליטה. חוסר האמונה הוא יצר הרע וממילא שליטה בו מעודד את העם ומתוך כך "ויאמן העם!" אולם אצל פרעה הסבור שהוא אליל משה מראה לו את החיה המטילה אימתה גם על בני אדם, זו שלא ניתן לנצחה כי אם רק על ידי בוראה – הקב"ה, כפי שכאמור עושה בבריאת העולם. משה מבקש לרמוז לו כשם שאתה לא יכול לו – כך גם אתה, פרעה, אינך אלא בשר ודם. ועוד אנו מוצאים שמול העם משה קודם מדבר ורק אחר כך עושה את האותות, כביכול נושא האותות שולי, לא מופיע שהעם מבקש, אלא שמשה "הצטייד" באותות בטענה מול ה' מי יהיה אם לא יאמינו לי.. אולם אצל פרעה הקב"ה מנבא למשה כי פרעה יבקש מופתים – מול בקשה כזו צריך להתחיל בתהליך, שממשיך אח"כ בכל המכות – המבהיר כי "ה' הוא האלוקים!" |