הסכת
- עשו כתות כתות ועסקו בתורה, לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה. כדרבי יוסי ברבי חנינא, דאמר רבי יוסי ברבי חנינא: מאי דכתיב חרב אל הבדים ונאלו - חרב על שונאיהם של תלמידי חכמים שיושבים בד בבד ועוסקים בתורה. ולא עוד אלא שמטפשים, כתיב הכא ונאלו, וכתיב התם אשר נואלנו. ולא עוד אלא שחוטאים - שנאמר ואשר חטאנו....
דבר אחר: הסכת ושמע ישראל - כתתו עצמכם על דברי תורה, כדאמר ריש לקיש. דאמר ריש לקיש: מנין שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה - שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל. דבר אחר: הסכת ושמע ישראל - הס ואחר כך כתת. כדרבא, דאמר רבא: לעולם ילמוד אדם תורה ואחר כך יהגה.
הגמ' מביאה ארבע דרשות שונות על הפס' 'הסכת ושמע ישראל היום הזה נהיית לעם', ולמעשה כל אחד מהדרשות הללו מבטא יסוד אחר בקניין תורה.
הדרשה הראשונה, נוגעת ביסוד של חביבות התורה על לומדיה. קניין תורה אמיתי יגיע רק אם לומד התורה ירגיש במתיקותה. אנחנו מברכים בכל יום בברכות התורה: 'וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ', קישור אמיתי לתורה, מוליד מתיקות בלימוד. תחושת המתיקות בלימוד היא אינדקציה לחיבור הנשמתי של הלומד לתורה.
הדרשה השנייה, נוגעת ביסוד ה'חבורה'. לימוד תורה נקנה דווקא ב'חבורה'. הלימוד בחבורה, הוא לימוד סוער, לימוד מברר, לימוד מלבן, לימוד חי, לימוד תורה אמיתי הוא לימוד תורה בחבורה. תלמיד חכם שלומד לבד ולא מאתגר את עצמו בלימוד בחבורה, תורתו מתנוונת, חידושיו אינם נתונים לביקורת חבריו תלמידי החכמים וממילא, אין תורתו מתבררת דיה. לימוד תורה במהותו הוא לימוד של בירור וחתירה לאמיתה של תורה, וזה כוחה של חבורת לומדים, שהשיח ביניהם יוצר בירור ומכוון לאמיתה של תורה.
הדרשה השלישית נוגעת ביסוד העמל, 'כתתו עצמכם על דברי תורה!'. לימוד התורה אינו בא בקלות, הוא מצריך עבודה סיזיפית, מצריך התמדה, מצריך העמקה, לימוד תורה שאינו מושתת על עמל אמיתי, לא יביא עימו קניין של תורה. כדי לקנות תורה צריך עמל. לעיתים אנשים טועים לחשוב, שעמל וקושי, מהווה מחסום בפני הלומד, יוצר ניכור בין הלומד לבין התורה, שכן, העמל, במהותו, נתפס כקושי שאין בו נעימות. ואולם, המציאות מראה שבלימוד תורה, (ובכלל, בהרבה תחומים בחיינו), העמל, הקושי, היזע, הוא דווקא זה שיוצר חיבור בסופו של תהליך. נפשו של האדם בנויה כך, שהיא מתחברת לדבר שדורש ממנה מאמץ, הקושי בתהליך יוצר חיבור, יוצק ערך, עמל התורה בונה קניין, 'אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה'.
הדרשה הרביעית, נוגעת ביסוד ה'קבלה', יסוד התמימות בקבלת עול מלכות שמיים. 'הסכת ושמע – הס ואח''כ כתת'. המפגש עם התורה מצריך קודם כל יראת שמים בסיסית, קבלת עול מלכות שמיים ללא עוררין, בבחינת 'נעשה ונשמע', קודם כל נקבל את הדברים בתמימות ורק אח''כ, נעיין בסברה, בטעמי המצווה ובשרשיה הרוחניים והמוסריים.
ימי ספירת העומר עברו עלינו בישיבה בהתעלות רוחנית ואנו מתכוננים לחג מתן תורה הממשמש ובא. ליל שבועות הוא אחד השיאים בישיבה, בית המדרש שוקק חיים עד אור הבקר בלימוד תורה לשמה. אנו מקווים שארבעת היסודות שמנינו לעיל, יתקיימו בנו בליל שבועות זה ובמהלך כל השנה כולה, עמל התורה, מתיקות התורה, קבלת התורה בתמימות, ולימוד התורה בחבורה, ומכל אלו נזכה לקניין תורה אמיתי.
בברכת שבת שלום וחג שבועות שמח,
הרב איל הראל
ראש הישיבה
|