ידיעון מינהל המחקר החקלאי - מרכז וולקני  ידיעון מס' 14, תמוז התשע"ג, יוני 2013
אנחנו שמחים להציג בפניכם את הפורמט החדש של ידיעון המינהל. פורמט זה יאפשר לכל קוראינו לקרוא את התוכן המעניין אותם ללא דפדוף וחיפוש מיותרים. אנו מקווים שתמצאו את הגליון החדש והמערנן ידידותי וקריא.
תודות רבות לנחמה קרבסרסקי מיחידת המחשוב על התמיכה והסיוע, לפרופ' עדה רפאלי על העריכה המקצועית ולד"ר אבנר כנעני מהמכון לחקר בעלי- חיים על העריכה הלשונית.

בברכה,
נעמה רוזנברג, דוברת המינהל

דבר ראש המינהל, הפרופ' יורם קפולניק

תוכנית אסטרטגית חדשה למינהל
אנו בעיצומו של תהליך חשיבה שיתופית ובנייה מחדש של יעדי המחקר למנהל ובחירה באסטרטגיה המועדפת לפעילותנו. תהליך זה יסייע לבסס את המינהל כגוף מחקר מרכזי רלוונטי, שיוצר סינרגיה בין קבוצות המחקר הפועלות בו ובכך מעלה את יכולתו להגביר את החדשנות בנושאים הרלוונטיים לתחום עיסוקינו.
קרא עוד  ›

היום הפתוח לסטודנטים לתארים מתקדמים

מעל 100 סטודנטים הגיעו למינהל להתעניין בהשתלבות במחקר
ב- 12 ביוני נערך לראשונה במינהל, יום פתוח לסטודנטים לתארים מתקדמים. מעל 100 סטודנטים ממוסדות מחקר בכל הארץ הגיעו במיוחד למינהל כדי לשמוע על אפיקי המחקר המגוונים. ביום זה, פגשו עשרות חוקרים וסטודנטים שכבר משולבים בעבודת המחקר וששוחחו איתם וקיבלו מענה על שאלותיהם.
קרא עוד  ›

לכבוד היום הפתוח לסטודנטים- זרקור על מחקרה של לאה סלע מהמכון להגנת הצומח
לאה סלע, סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת בן-גוריון הכותבת עבודת מחקר בהנחייתה של ד"ר אלי הררי במכון להגנת הצומח. מחקרה של לאה עוסק בשיטת "בלבול הזכרים"באמצעות פרומוני מין. שיטה זו הוכחה כיעילה להפחתת השימוש בחומרי הדברה בענביי מאכל ויין כנגד עש האשכול. השימוש לאורך זמן בשיטת בלבול הזכרים מוביל להפחתה בשימוש בחומרי הדברה כנגד מזיקי מפתח.
קרא עוד  ›

לכבוד היום הפתוח לסטודנטים- זרקור על מחקרו של עפרי גולומב, המכון להנדסה
עפרי גולמוב, סטודנט לתואר שני באוניברסיטה העברית כותב את עבודת המחקר שלו בהנחיית ד"ר ויקטור אלחנתי במכון להנדסה חקלאית. מחקרו של עפרי עוסק בשימוש בצילום תרמי לצורך זיהוי של חדקונית הדקל עוד בטרם קריסתו. מחקר זה רלוונטי במיוחד לאור מתקפת החדקוניות הפוקדת איזורי תמרים רחבים בארץ.
קרא עוד  ›

עובדי המכון להנדסה בתחרות ה FFL העולמית

כעשרים עובדי המכון להנדסה חקלאית השתתפו בתחרות ה FLL
עובדי המכון להנדסה, בראשותו של ד"ר ויקטור אלחנתי, התייגסו כדי לשפוט בתחרות ה FLL העולמית בה השתתפו נבחרות רבות מהארץ והציגו פרוייקטים בתחום הרובוטיקה. הנושא השנתי היה מתן פתרונות לגיל השלישי ורמת הביצועים של התלמידים הפתיעה את כולם. הציונים חולקו בהתאם לשלוש קטגוריות והאינטראקציה עם התלמידים שיכנעה את החוקרים כי יש עתיד למחקר בישראל.
קרא עוד  ›

הענקת תעודה לחוקר השנה ואות על מפעל חיים

אות חוקר השנה לשנת 2012 ניתן לפרופ' שלמה סלע- סלדינגר מהמכון לחקר איכות ואחסון תוצרת חקלאית ומזון

פעילותו המחקרית של פרופ' שלמה סלע- סלדינגר למציאת דרכי טיהור של תוצרת חקלאית מזיהומים פתוגניים לאדם, וממצאיו בתחום עוררו הד רב בקהילה המדעית וראויים לשבח והערכה. הישגיו המחקרים בהתמודדות עם הבעיה מרשימים ביותר ומצביעים על אחריות רבה במתן מענה לציבור החקלאים והצרכנים בארץ.

קרא עוד  ›

אות הוקרה על מפעל חיים לשנת 2012 ניתן לפרופ' דב פרוסקי מהמכון לחקר איכות ואחסון תוצרת חקלאית ומזון

פרופ' פרוסקי קידם בצורה מרשימה ביותר את התעשייה החקלאית בארץ ובאותה עת גם את הידע המדעי הבסיסי הנחוץ לצורך המשך המחקר ושמירת היתרון האיכותי של התוצרת הישראלית. הישגיו של פרופ' דב פרוסקי לאורך השנים מהווים מקור גאווה למינהל המחקר החקלאי ולמדינת ישראל.

קרא עוד  ›

ביקורים במינהל

גל של ביקורים פוקד את המינהל
גל הביקורים מתחזק נוכח חילופי השלטון בישראל, עליית המודעות בעולם לחשיבות המחקר החקלאי ושמה של מדינת ישראל כמובילה בתחום זה.  בקשות רבות לביקורים מתקבלות מידי יום במחלקה לדוברות ואנו משתדלים לתת מענה מקצועי ומהיר לכל אחת מהן. משלחות רמות דרג עשו את דרכם אל המינהל בשבועות האחרונים ומגמה זו תמשיך גם בחודש יולי.
קרא עוד  ›

זוכה פרס וולף בביקור במינהל
הפרופ' ג'ארד דיאמונד,  Jared Diamond מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, ארה"ב, ביקר במינהל לרגל זכייתו בפרס וולף היוקרתי. בעת ביקורו במינהל, העביר הרצאה מרתקת בתחום התמחותו והביע עניין רב בעבודה המחקרית המתרחשת במינהל. 
פרופ' ג'ארד דיאמונד תורם להבנת תהליכי הביות וחשיבותם בעיצוב האבולוציה של מערכות חקלאיות וחברתיות, תוך שימת דגש על החדרת מערכות ניהול בנות-קיימא של משאבים חקלאיים וטבעיים  והתחשבות בסביבה.  כמו כן, הוא פועל ברמת המאקרו של חברות, יבשות, מערכות צמחים ובעלי חיים.
קרא עוד  ›

מה חדש במכוורת?

400 כוורת במכוורת של המינהל בצריפין
השנה הייתה שנה בינונית בכמות יבולי הדבש. עם זאת, פעילות המכוורת נשמכת כרגיל. עשרות מחקרים מבוצעים במקביל בתחום הדבורים  ולאחרונה שופצה המכוורת בשיתוף עם אגף בנא"ם. זה בכדי לתת מענה לצרכים המחקריים השונים.  אז מה חדש בענף הדבש?
קרא עוד  ›

חדשות האגף לבנא"ם

אתר ההנצחה החדש נחנך כבר בטקס יום הזיכרון
מאמצים רבים הושקעו בפתיחתו של אתר ההנצחה החדש הממוקם בלב הקריה החקלאית כבר בטקס יום הזכרון הנוכחי. המעבר לאתר החדש והתכנון שלו נעשו בליוו נציגי המשפחות השכולות שתמכו במהלך. האתר ישמש את עובדי משרד החקלאות והמינהל באירועים רבים ושונים במהלך השנה ועתיד להתפתח.
קרא עוד  ›

נוער שוחר מדע

תלמידי נוער שוחר מדע זוכים בפרסים
התלמידות מאי אללי ולינוי יפרח מקרית גת השתתפו במחנה הקיץ האחרון וביצעו אקוטופ בהנחייתו של ד"ר יואב מוטרו. התלמידות הגישו את העבודה לתחרות ארצית של עבודות גמר וחקר בנושאי סביבה וקיימות של "קמפוס ירוק תשע"ג שמתקיימת באוניברסיטת בן גוריון". עבודתן זכתה בפרס השלישי והמכובד. עוד על פרסים בכתבה זו.
קרא עוד  ›

מערכת הידיעון: [email protected]  03-9683215