מידעון פרשת תרומה

 

עבודת ה' מתוך ציווי או בבחירה?
מצוות התורה נחלקות בין החובה וההתנדבות, מצד אחד המצוה כשמה כן היא, צו וחובה על האדם, כמו שכותב רש"י (במדבר יט א): "חוקה, גזרה היא מלפני, אין לך רשות להרהר אחריה".
 
לעומת זאת מדגיש רבנו בחיי בספרו חובות הלבבות בכמה מקומות את חשיבות הכרתו השכלית של האדם בקיום המצוות, ואת הצורך לשתף את הלב במעשה המצווה, והנה בהקמת המשכן לא זו בלבד שאין התורה כופה על האדם להביא את תרומתו להקמת המשכן, אלא הסכמתו של האדם היא התנאי הבלעדי לקבלת התרומה, שהאדם יתן את תרומתו מנדבת לבו. ככתוב: "מכל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי". תרומת המשכן היא מצווה שכל כולה היא התנדבות ברצון הלב ללא כל כפיה מבחוץ, ונשאלת השאלה מדוע במצוה זו רוצה התורה את נדבת לבו של האדם ושוללת כל נתינה למשכן אם היא נכפתה על האדם?

 

"ויקחו לי תרומה" שעל ידי מעשה הטוב של נתינת התרומה יקחו לעצמם דבר המיועד לי, כמו שאמרו באבות (פ"ג מ"ז): "תן לו משלו שאתה ושלך שלו, וכן בדוד הוא אומר: 'כי ממך הכל ומידך נתנו לך'". ולפי היסוד הזה אפשר להסביר גם מדוע התנתה התורה בנתינת התרומה לבנין המשכן את נדבת הלב יותר מכל שאר המצוות?  והסיבה היא שחלקו האמיתי של האדם בתרומה אינו הכסף והזהב שהוא נותן, שהרי הם אינם שלו אלא של הקב"ה, ואילו חלקו האמיתי של האדם הוא הצורה שבה הוא נותן את תרומתו. כמו שכתב החת"ס שם: "ואין לאדם חלק בנתינת התרומה אלא השמחה ורצון טוב
והיינו: 'מאת כל איש אשר ידבנו לבו' היינו כוונתו הטובה".
 
גם מסדר הפרשיות של ספר שמות יכולים אנו ללמוד על הקמת המשכן, לכאורה מיד לאחר מעמד הר סיני ומתן לוחות הברית צריכה היתה התורה לצוות אותנו על הקמת המשכן, שבו יניחו את לוחות הברית ושאר תשמישי העבודה והקדושה של עם ישראל, ואם כך למה נכתבה פרשת תרומה רק לאחר פרשת משפטים ולא לפניה?
 
מכאן אפשר ללמוד שהמשכן אינו יכול להבנות, וקל וחומר שהשכינה לא תוכל לשרות בו, אלא רק בציבור שהמשפט והצדק הם התשתית החברתית שלו. על כן, עוד קודם בנין המשכן יש להסדיר את כללי המשפט, לשפר את יחסי האדם לחברו, לתקן את העוולות החברתיות, ואז גם הממון שממנו יבנה המשכן יהיה כולו מן המותר ולא מן האסור. ורק אז בנתונים אלו אפשר שתשכון השכינה בבית שנבנה לשמה. גם הראי"ה קוק בספרו אורות הקודש (ח"ג עמ' ר') כותב שיש תנאים מוקדמים כדי שבית המקדש יוכל להיבנות בימינו, וכך כתב שם: "אי אפשר לצייר תכונה שלימה של עושר הדמיון כשהבערות שולטת והרשעה המעשית מתגברת. רק בהתרוממות רוחנית ומעשית חשובה אפשר להשיב את בנין בית המקדש למקומו" 
 
בברכת שבת שלום
הרב מתן שפלר 

 

נבחרת כדור סל 
 
נבחרת הכדורסל שלנו השתתפה במשחק שנערך במתנ"ס באפרת, בסופו הובילה הקבוצה לניצחון על "דרך אבות". גאים בקבוצה שמביאה כבוד לישיבה!

 

מפגש עם סופרת 
 
תלמידי כיתות ט'- י' נפגשו עם הסופרת אתי אלבוים. במהלך המפגש, שמעו מפיה על תהליך כתיבת הספר והוצאתו. השיחה הייתה מרתקת והתלמידים היו סקרנים ושאלו שאלות. תודה לספריית אפרת על ארגון השיחה.

 

 

סיור לימודי לעיר דוד 
 
לאחר סיום הלימודים על ירושלים בימי בית ראשון, יצאה כיתה י' לסיור לימודי בעיר דוד
בהדרכת המורה טליה שנהב. הסיור היה מרתק, היה נפלא לראות ולהבין בצורה מוחשית את הנלמד בכיתה.

 

 

שיעור לשון 
 
ידידיה, המורה ללשון בכיתה י"א 1 סיים את מילוי המקום של המורה אביה שחוזרת אלינו מחופשת לידה. התלמידים ארגנו לו ארוחה ופרידה לאחר תקופה נפלאה שבה נהנו וזכו להיות תלמידיו. אנו מודים למורה ידידיה ומברכים את אביה עם שובה אלינו.

 

 

ראש חודש אדר 
 
פתחנו בישיבה את חודש אדר בתפילת ראש חודש חגיגית, בלווי נגינה של הרב שלום ויסברג. לפנינו חודש עמוס בפעילויות, שמחה רבה, וגיבוש!

 

בברכת שבת שלום

 

 

 
ישיבת בני עקיבא "אורות יהודה" אפרת
כתובת: ת.ד. 1006 אפרת 9043500 אפרת
טלפון : טלפון: 02-9933406
פקס: פקס: 02-9938282
דוא”ל:[email protected]
אתר אינטרנט:http://www.orotyehuda.org.il/

 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק מבית V.I.Plus