מידעון פרשת יתרו

"ולא תעלה במעלות על מזבחי"

בסוף הפרשה, לאחר  המעמד הנשגב בהר סיני, מצווה  אותנו רבש"ע  שלא לעלות במדרגות על מנת להגיע לראש המזבח. יש לברר ולדון מה מקום יש לציווי זה דווקא במיקומו הנוכחי – לאחר שמיעת עשרת הדיברות וקבלת התורה  ע"י כלל ישראל, ומה בא ללמדנו ציווי זה?

התורה מדגישה מספר פרטים לגבי בנייתו של מזבח ע"י עם ישראל: הוא צריך להיות "מזבח אדמה", ותחילת עשייתו תהיה דווקא לשם ה'. כמו-כן, אסור לבנותו מאבנים המסותתות ע"י כלי ברזל, ולבסוף חל האיסור לעלות אליו באמצעות  מדרגות, כי אם בכבש חלק ומשופע.

הפרשנים השונים מבארים, כל אחד בדרכו הוא, את הטעמים לשלל הציווים הללו: הרחקה מאיסור ע"ז (הרמב"ם במו"נ), הרחקה מברזל המקצר חייו של אדם ועוד. איסור העליה למזבח במעלות הוא ייחודי בכך שהתורה מסבירה את מטרתו: "אשר לא תגלה ערותך עליו". רש"י מבאר שעצם הרחבת פסיעותיו של העולה במדרגות – "קרוב לגילוי ערוה הוא ואתה נוהג בהם מנהג ביזיון". אע"פ שאין זה גילוי ערוה ממשי, שהרי הכהנים העולים למזבח לבושים במכנסי בד, מכל מקום התורה הקפידה על הדבר שהוא רק "קרוב" לדבר הפסול מצד עצמו.

נראה לבאר, שמיד לאחר מעמד מתן תורה, שבו כולם רואים את הקולות, ושומעים
את דבר ה' בוודאות גמורה, יש צורך לצוות אותנו באופן מדויק ולכאורה טכני, כיצד יש לעבוד את ה', כאשר הקרבת הקורבנות על גבי המזבח מהווה ביטוי מעשי לאותה עבודה. עבודת ה' הינה עבודה אשר כוללת הלכות וכללים רבים, המקיפים אף את הדברים שהם רק קרובים לדברים מכוערים, שמהם יש להתרחק. בכדי להשיג את אותה קרבת אלוקים אשר לה זכו ישראל בהר סיני לדורות יש צורך להקפיד על הכללים והפרטים. זהו בעצם המשכו של מעמד הר סיני שהסתיים וכעת מתחילה עבודת ה' היומיומית והרצופה אשר ללא המסגרת ההלכתית המחייבת אותה, לא תחזיק מעמד וממילא לא תשיג את מבוקשה.

בהקשר זה, יש לשים לב אל סוף דבריו של רש"י על ציווי זה, שהתורה הקפידה על בזיונן של אבנים דוממות "הואיל ויש בהן צורך לא תנהג בהן מנהג בזיון, חברך שהוא בדמות יוצרך ומקפיד על בזיונו, על אחת כמה וכמה"! לעניות דעתי, מלמדנו רבם של ישראל יסוד גדול בעבודת ה': על מנת לעלות למזבח ה' ולזכות להשראת שכינה עלינו, לא יתכן שלא להקפיד על כבודו של חברנו שהוא בדמות היוצר!

בברכת שבת שלום
הרב שמעון מלכיאל

ניחום אבלים

תלמידי כיתה י"א נסעו לניחום אבלים אצל הרב קמחי לאחר פטירת אימו. "המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון ולא תוסיפו לדאבה עוד".

שיעורי בוקר מפי הרב קמחי

כל בוקר לפני התפילה, מתקיים שיעור של הרב קמחי לעילוי נשמת אמו. אנו שמחים לראות את הרצינות והנוכחות של התלמידים מדי בוקר.

ימי היערכות וראיונות לשנה הבאה

בחודש האחרון קיימנו רישום וראיונות לתלמידי כיתות ח' לקראת שנת הלימודים תשע"ח. המועמדים הגיעו ליום ביקור והיכרות בישיבה, במסגרתו לקחו חלק בפעילויות מגוונות- טיש עם הרב שלום וייסברג, קומזיץ וירטואלי עם רוני נוימן, צילום מגנטים ואף צפו בתלמידי מגמת ביולוגיה עורכים ניסויים מיוחדים. שמחנו לראות השנה מספר רב מאוד של נרשמים ומתעניינים.

מסע שנתי לאילת

בשבוע שעבר יצאנו למסע השנתי של הישיבה. ביום הראשון, נפגשנו ב 5:00 בבוקר ועצרנו לתפילת שחרית בדימונה. במהלך היום טיילנו בהר צפחות ונחל המפלים ובלילה ישנו בשטח, בחניון נחל שלמה עליון. ביום השני למסע, טיילנו בנחל גשרון, שם ראינו נופים מרהיבים של גבול ישראל מצרים. ביום האחרון, יצאנו באור ראשון וטיפסנו להר צפחות שם התפללנו ותיקין ולבסוף ירדנו אל החוף וסיימנו בצלילת שנורקלים בשמורת האלמוגים. היה טיול מהנה ביותר, התלמידים התגבשו ותרמו לאווירת טיול חוויתית ביותר!

קריוקי ט"ו בשבט

במסגרת המסורת הישיבתית, קיימנו גם השנה קריוקי לכבוד ט"ו בשבט, התלמידים הביעו כשרונות שונים בשירה ונהנו לשבור שגרה בפעילות מוזיקלית ומהנה!