מידעון פרשת בהעלותך

 

פרשת בהעלותך – מנהיג במשבר
 
בפרשתנו אנו עדים לאחד מרגעי המשבר הגדולים של משה המוצא את ביטויו בנאום חריף ומטלטל בו הוא שוטח לפני ה' את כל הסיבות להגשת בקשת ההתפטרות שלו מהמשא הכבד של הובלת העם. "לא אוכל לבדי לשאת את כל העם הזה כי כבד ממני". הוא מביע חוסר האמון בכישוריו "מאין לי בשר לתת להם" ואולי קשה מכל התחושה שאינו אהוב לפני הקב"ה המעולל לו רע "למה הרעות לעבדך ולמה לא מצאתי חן בעיניך". פסוקים אלו אינם קלים לקריאה ומבטאים ייאוש עמוק עד כדי אבדן טעם החיים אצל גדול הנביאים. "הרגני נא הרוג אם מצאתי חן בעיניך ואל אראה ברעתי". אני רוצה לנסות להסביר מדוע הבעת אי האמון של משה בשליחותו מתרחשת דווקא בנקודה הזו וכיצד פסוקים אלו מאירים את דמותו של משה. דברי משה משובצים ביחידה ספרותית הפותחת במילים "ויהי העם כמתאוננים רע באזני ה'".

 

כתוצאה מכך מתפרץ חרון ה' כאש אוכלת בקצה המחנה, משה מתפלל והתבערה שוקטת. אך לזמן קצר מאוד כי מיד אח"כ מתעורר אתגר חדש. בהשפעת האספסוף מתאווים העם ומספרים על געגועים עזים למאכלי מצרים ובוכים "מי יאכילנו בשר".  לאחר כמה פסוקים המתארים את הסגולות של המן מופיע נאום אי אמון של משה: אי אמון בעצמו, בטיב הקשר שלו עם הקב"ה ואי אמון בשליחות שהוטלה עליו. בהמשך ה' מציע פתרון למצוקתו של משה ונענה לבקשת העם לבשר עדשימאס עליהם ומעניש אותם. כאשר קוראים את כל היחידה ברצף בולטת ההופעה של השורש ר.ע.ה. העם מתלונן רע לפני הקב"ה, בהמשך כתוב שבעיני משה "רע" ובנאומו משה שואל את ה' "למה הרעת לעבדך "ומבקש למות כדי לא לראות "ברעתו". נראה שהראיה השלילית של העם השאירה את רשמיה על התפיסה הסובייקטיבית של משה את מנהיגותו וכעת אינו מסוגל לראות את כל הטוב והאופטימיות שאפיינו את נאומיו הקודמים. הרי רק בפרק הקודם פרק י', בשיחה שלו עם יתרו הוא מלא התלהבות והשורש טוב מופיע חמש פעמים בשני פסוקים כשטוב השם סוכך על המציאות ומאיר את העתיד. לעומת זאת,  ב-35 הפסוקים של היחידה שלנו בפרק יא' המילה טוב מופיעה פעם אחת בלבד ובאופן אירוני דווקא בהצהרת העם "כי טוב לנו במצרים." מדוע משה מאבד אמון בשליחותו דווקא עכשיו. הרי גם עד עכשיו הדרך הייתה רצופה עליות ומורדות מבחינת העיתוי הסיפור שלנו מתרחש כשנה לאחר יציאת מצרים ומעמד הר סיני וזמן קצר לאחר חנוכת המשכן. אחר שנתארגן המחנה בתום מהלך של שלשה ימים, התעוררו מחדש התלונות המוכרות מספר שמות. לעומת התלונות בספר שמות שם היה מדובר בעם  צעיר שזה עתה יצא ממצריים ומצוי במחסור אובייקטיבי של מים או מזון, כאן העם אינו סובל משום מחסור קיומי. העם זכה להתגלות אלוקית ומתפרץ בבכי של געגוע לתפריט ולהוויה המצרית. יש כאן הבעת העדפה ברורה לחיי עבדות נטולי יומרה רוחנית על פני המסע המזמין לקיום מצוות וכניסה לארץ ישראל. בלב הנאום של משה עומדת תמונה מטפורית רכה של אומן הנושא    בחיקו יונק שאינו בנו הביולוגי, הוא אמור לדאוג לכל מחסורו, אך התמונה הופכת מאיימת ואבסורדית כי התינוק המגודל חושף שיניים ומתחנן לבשר. משה חש שאין לו את הכלים הנדרשים, הוא יודע להוריד מן מן השמים אך גם אם זו מתוארת כ"לשד השמן" אין בה כדי לסוך את ה"נפש  היבשה" של העם. בפרשת המתאוננים לא מפורשת שום תלונה. רש"י ומפרשים אחרים פירשו " מחפשים   עלילה". יש כאן נסיגה רוחנית עמוקה מכל האירועים של השנה שעברה. העם אומר: עזוב אותנו, אנו לא מעוניינים בהמשך המסע הרע הזה. נדמה לי שכל הורה ומורה יכול להזדהות עם המשבר של משה אל מול הבחירה ברע של העם. הוא מבין שלא יהיה סוף להתנגשויות כי יש כאן ערעור מהותי על המשך הדרך. בשלב הזה הוא מבקש להתפטר. הוא רואה את ההשלכות ההרסניות של הבחירה הזו וחולשה יורדת עליו "תשש כחו של משה כנקבה כשהראה לו הקב"ה את כל הפורעניות העתידות לבוא עליהם". הוא גם חש את הכישלון המנהיגותי של עצמו. התורה לא חסכה מאתנו את הטלטלה העזה הזו כי יש בה הרבה עומק ורלוונטיות לחיינו.   אל מול אובדן הדרך של הבן כל הורה חש דאגה עמוקה לעתיד ומעריך את כישוריו ההוריים כדלים ובלתי מספיקים. בסופו של דבר ה' לא קיבל את בקשת משה ולא שחרר אותו משליחותו שכן ההתפטרות מהורות או מחינוך אינה אפשרות ישימה. אין  בתורה ביקורת על התפרצות זו של משה וה' מציע מעין פתרון למצוקתו. כנגד האספסוף המושך את העם נגד כיוון מימוש הפוטנציאל   משה יאסוף שבעים זקנים שיהוו חוליה מגשרת בינו ובין העם ויחזקו את רוחו. ה' לא בוחר במנהיגים בלתי שבירים בעלי כלים עשויים פלדה אל חלד. למרות החשיפה של תהומות היאוש ואולי גם בזכותם משה נשאר המנהיג  והנביא הגדול ביותר המהווה השראה לכולם "וירדתי ודברתי עמך ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם."
 
שבת שלום
אילנה מרמור 

 

מסע פילים 
כיתות ט'- י' יצאו ל"מסע פילים" המסורתי, עם כל הציוד על הגב, ממבוא בית"ר עד הר הרצל בירושלים. המסע כולו הודרך והובל על ידי משצ"ים (מדריך של"ח צעיר) ופשצ"ים (פרחי מדריכי של"ח צעיר) שעברו הכנה למסע. בלילה התלמידים ישנו בחניון יער שלמון ובישלו בעצמם את ארוחת הערב. ביום השני קמנו בשעה 04:30 בבוקר כדי ללכת בשעות הקרירות של היום. המסע התחיל בטקס שערכה כיתה י' באנדרטת לולב והסתיים בטקס למרגלות הר הרצל שערכה כיתה ט' 2.

 

 

 

יום ירושלים 
לכבוד ציון 50 שנה לאיחוד ירושלים עלינו לרגל והשתתפנו בריקוד הדגלים. היום שלנו נפתח בתפילה חגיגית בשירה והודיה לה' על היום המיוחד. לאחר מכן יצאנו לדרך בסופה הגענו לרחובות ירושלים שם שמחנו ורקדנו עם המוני בית ישראל ביניהם ניצולת אושוויץ בת ה- 93 ששמחה גם היא איתנו.

 

 
 

 

חידון ירושלים 
 חידון יום ירושלים- בין יום העצמאות ליום ירושלים, התקיים בישיבה חידון מתגלגל לרגל חמישים שנה לאחדות ירושלים, כל יום התווספה חידה ללוח החידון ולתלמידים היו יומיים לענות על החידה בתיבת התשובות. החידות היו בתחומים שונים הקשורים לירושלים: ספרות, היסטוריה, אזרחות, תנ"ך, משנה ואפילו מתמטיקה ונכתבו על ידי צוות המורים בישיבה. הזוכים בחידון הם: אליעד הורביץ, הדר רנאל ומאיר שמחה שמל מכיתה י"א 1.

 

ערב הכנה לשבועות 
לקראת חג מתן תורה התכנסנו הורים ותלמידים ללימוד והכנה רוחנית משותפת.

 

 
 

 

יזמים צעירים 
קבוצה של יזמים צעירים פועלת בישיבה מתחילת השנה. הקבוצה עמלה על פיתוח מוצר משמעותי, שיהיה אביזר חובה בכל בית. אחרי מחקר מעמיק, שכלל סקרי שוק לרוחב ולעומק, החליטה הקבוצה לפתח פקק מיוחד לצנצנת קפה, שיאפשר לשמור על טריות הקפה לאורך זמן.

 

סיור מגמת ביולוגיה 
תלמידי מגמת ביולוגיה יצאו לסיור לימודי יחד עם תלמידי 'דרך אבות' למדו, נהנו, והכירו את החומרים בצורה חיה.

 

 

בברכת שבת שלום

 

 

 
ישיבת בני עקיבא "אורות יהודה" אפרת
כתובת: ת.ד. 1006 אפרת 9043500 אפרת
טלפון : טלפון: 02-9933406
פקס: פקס: 02-9938282
דוא”ל: [email protected]
אתר אינטרנט: http://www.orotyehuda.org.il/

 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק מבית V.I.Plus