אושפיזין – גדולה הכנסת אורחים
מנהג רווח בקהילות ישראל להזמין את האושפיזין לסוכה. מקורו בדברי הזוהר (אמור קג':) "כי הא דרב המנונא סבא כד הוה עייל לסוכה הוה חדי וקאים על פתחא דסוכה מלגאו ואמר נזמן לאושפיזין מסדר פתורא וקאים על רגלוהי ומברך ואומר בסכות תשבו שבעת ימים, תיבו אושפיזין עלאין תיבו, תיבו אושפיזי מהימנותא תיבו, ארים ידוי וחדי ואמר זכאה חולקנא זכאה חולקהון דישראל... והוה יתיב" (כשהיה רב המנונא סבא נכנס לסוכה היה שמח ועומד על פתח הסוכה מבחוץ ואומר: נזמין את האורחים ונסדר לחם ועומד על רגליו ומברך ואומר 'בסוכות תשבו שבעת ימים' שבו אורחים עליונים שבו אורחי האמונה שבו. הרים ידיו ואמר זכות בחלקי, זכות חלקם של ישראל...והיה יושב). בספרי חסידות מסופר כי היו צדיקים שזכו לראות בעין ממשית את האושפיזין מגיעים לסוכה. מה משמעות מנהג זה? יש בכך קריאה לחסד, בדמות הכנסת אורחים. רוצה לומר, טרחנו ועמלנו על בניית הסוכה וההכנות לחג, אולם אם אין בזה הכנסת אורחים – המצווה חסרה.
|