אברהם אבינו זוכה למעלה גדולה מאוד של ברכה. כבר בפרשת לך לך על הפסוק "והיה ברכה" אומר רש"י:
"הברכות נתונות בידך, עד עכשיו היו בידי... ומעכשיו אתה תברך את אשר תחפוץ." גדלותו של אברהם – גם מבורך בעצמו וגם בידו לברך אחרים.
כולנו רוצים ברכה. בני האדם משקיעים מהונם ואונם, אצים ורצים מקצות ארץ להתברך. תרים ומחפשים בעלי השפעה, דמויות "שברכותיהן אינן חוזרות ריקם".
כיצד זכה אברהם אבינו למעלה זו, ש"מפתח ברכות" מצוי בידו?
בעל ה'באר מים חיים' (ר' חיים צ'רנוביץ) כותב על אברהם: "...אתה תהיה שליח לקבלה לקבל בשורש נשמתך כל הברכות, ומידך יבוקש להשפיע הברכות לבאי עולם על פני הארץ והיושבים בה...כאשר יקבל הברכות הקרוב קרוב קודם שיתברך הוא, ואחר כך כשיתחלק הברכות לעולם ועושה בזה נחת רוח גדול ותענוג נפלא לפני מי שאמר והיה העולם במה שהמשיך הברכה לעולם..."
על מנת לברך צריך להיות מבורך. לכך זוכה מי שיודע מה לעשות עם הברכות. אם יודע לחלקן לאחרים ולפעול בהן טוב הרי שהברכות שבות אליו בכפל כפליים. וכך אומר הבאר מים חיים בהמשך דבריו ביחס לאברהם: "...נתברך שנית מאת הקדוש ברוך הוא בעד זה, ועל כן כולם כאחד חוזרות על ראשו להתברך בברכה כפולה." אדם רוצה לזכות לפרנסה, לבריאות, לזוגיות, לילדים מחונכים לברכה – אם אתה עצמך תפעל בעניינים אלו לעשות טוב עולם – הרי, שכאמור, "חוזרות על ראשו להתברך בברכה כפולה". שבת שלום ראש הישיבה הרב אריאל רוקח |