כל המלמד בן חברו תורה
"ואלה תולדת אהרן ומשה ביום דבר ה' את משה בהר סיני. ואלה שמות בני אהרן הבכור נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר..." (במדבר ג,א-ב) . "אמר רבי שמואל בר נחמני א"ר יונתן: כל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו
ילדו,
שנאמר : "ואלה תולדות אהרן ומשה" וכתיב "ואלה שמות בני אהרן", לומר לך אהרן ילד ומשה לימד לפיכך נקראו על שמו ( סנהדרין יט,ב) . ולכאורה מצאנו סתירה מהנאמר על אברהם אבינו, "אמר ריש לקיש: כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו
עשאו, שנאמר: "ואת הנפש אשר עשו בחרן" (סנהדרין צ"ט,ב').
מבאר בפרשתינו
בעל התורה תמימה שיש כאן שני תהליכים וזה תורף דבריו: " שביאור המילה אבי הוא ע"ד לשון הכתוב בפ' בראשית - "הוא היה אבי יושב אוהל ומקנה, הוא היה אבי כל תופס כנור ועוגב" , שעניינם שהמציאו ענין ישיבת אוהלים ומקנה וחכמת הנגינה בכלי זמר, ומבואר מזה, דמי שממציא דבר חכמה נקרא אב לזה, מפני שהוא מולידה, וממילא מי שמקבל ממנו למוד אותו הדבר הרי הוא אליו ביחס בן.ולכן נחשבו בני אהרון כאלו הם גם בניו של משה, וכן נזכר רעיון זה בספרי פרשה ואתחנן "ושננתם לבניך - אלו תלמידיך". וביאור כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו עשאו, במכוון נקט לשון כאילו עשאו, כי פעולת העשיה מורה תיקון וחידוש, וכמו "ועשתה את צפרניה" , וז"ש כאלו עשאו, כלומר כאלו עשאו מחדש, וזהו ממש בערך מעשה אברהם ושרה שהכניסו בני אדם תחת כנפי האמונה הטהורה, ותקנום ושכללום כמו יצרום מחדש.."
ומבורר מדבריו שישנם שני תהליכים בחינוך, האחד – כאילו
ילדו
- הקניית ידע להחכים ולהעשיר את החניך בחכמה,ואילו השני - כאילו
עשאו – החינוך לערכים יצירת שינוי פנימי בחניך ועיצוב אישיותו.
ע"פ זה מובן שמיד אחרי דברי ריש לקיש מובאים דבריו של 'רבי אליעזר : כאילו
עשאן, לדברי תורה, שנאמר (דברים כט, ח) "ושמרתם את דברי הברית הזאת ועשיתם אותם"', שהתורה מיישרת את האדם לקדושה וטהרה ותיקון המדות.
אנו נמצאים ערב קבלת התורה שנזכה כולנו באופן אישי לעבור שני תהליכים אלו קניית חכמת התורה ובד בבד לעבור שינוי פנימי אמיתי וכן להעביר תהליכים אלו לבנינו תלמידנו.
בברכת שבת שלום
הרב אביהוד בן יהודה
סגן ראש הישיבה
|