מידעון פרשת חיי שרה

וכל בית יב"ע נר תמיד
שלומות ואור

פרשת "חיי שרה"

הפרשה שלנו מאריכה מאוד בסיפור 'השידוך' של יצחק וכל התהליך שאליעזר עובר על מנת להצליח בשליחות שלו. הסיפור מסופר באריכות ובפרוט רב, והכי מדהים שהתורה חוזרת על הסיפור פעמיים... (פעם כשהוא מתרחש בפועל, ופעם כשהוא מספר את זה למשפחת רבקה) מה עניין הפירוט הרב והאריכות הזו?

חז"ל ענו על שאלה זו בצורה  נפלאה ועמוקה: "יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום (יותר) מתורתן של בנים, שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה, והרבה גופי תורה לא נתנו אלא ברמיזה.." (מדרש בראשית רבה ס'. מובא בשינוי נוסח  ברש"י בראשית כ"ד, מ"ב)אך מהו ההסבר לכך? חז"ל רק ציינו את העובדה ש 'יפה שיחתן של עבדי אבות..' והם הסיקו זאת מהעובדה שהיא 'כפולה בתורה' אך לא הסבירו לנו  מה כל כך יפה בה, ומשום מה זכתה להיות יותר 'יפה' מתורתן של בנים..
אני חושב שיש כאן עומק גדול.  ציווי, חשוב ככל שיהיה, הוא מאוד ספציפי ומדויק. הוא מגיע לכולנו בצורה שווה ברורה. לעומת זאת סיפור, הוא דבר מאוד כללי ורחב. הוא 'פוגש' כל אחד בדיוק במקום ובנקודה אותה הוא צריך לפגוש, וכל אחד לוקח ממנו את המסרים והערכים שמתאימים לאישיות שלו ולתקופה בה הוא נמצא.  ההבדל הזה שבין ציווי לסיפור ומה קצת להבדל בין 'שיר' לבין 'ניגון'. שיר מופיע עם מילים ברורות ועניין מסוים, לעומתו ניגון הוא מאוד כללי ורחב והוא משאיר 'מרחב אישי' גדול שבו כל אחד 'שומע' את מה שנכון שהוא ישמע.
אני חושב שעל פי הרעיון הזה ניתן להבין יותר את העומק של דברי חז"ל : "יפה שיחתן של עבדי אבות.." כמובן ש'תורתן של בנים' זה דבר נשגב ועליון, אך שיחה וסיפור חודרים יותר לעומק. סיפור' פועל במרחב האישי הפנימי, יש לו זמן... והוא מקבל משמעות שונה אצל אנשים שונים וגם אצל אותו אדם בזמנים ובתקופות שונים. רעיון זה דומה מאוד לדברי חז"ל שקובעים "גדול שימושה יותר מלימודה" (מסכת ברכות דף ז':) כאשר משמשים תלמיד חכם כל תלמיד רואה את מה שנוגע בו ואת מה שמשמעותי עבורו באותו זמן.
אני חושב שגם בחינוך אנחנו צריכים במקביל ללימוד העקבי ב 'תורתן של בנים' לאמץ ברמה החינוכית  ככל שניתן את ה'שיטה" שמכונה כאן בחז"ל: 'שיחתן של אבות', על ידה אנו נוכל להעביר רעיונות ומסרים חינוכיים שלא 'מונחתים למעלה למטה'. שיטה שבה אנו כביכול 'מספרים סיפור' ו'מנגנים ניגון' (ע"י דוגמא אישית, ע"י הצבת יעדים וכיוון כללי) ולנער יש הרבה מקום להבנה ולהתאמה אישית של המסרים הללו לפי הזמן, הגיל והמקום בו הוא נמצא.

שבת שלום!
הרב איתמר ליברמן וצוות בית יב"ע נר תמיד- מערב בנימין

לימוד מסילת ישרים

כל בוקר לפני התפילה אנו מקיימים את לימוד הספר מסילת ישרים בהובלת הרב איתמר. ברוך השם, הלימוד הולך ומתעצם וחלקנו את התלמידים לשתי קבוצות בהנחית הרב איתמר והרב סיני. החשיבות הגדולה בלימוד זה היא עצומה, מעבר לחשיבות של הלימוד, זו האמירה שאני מגיע לפתיחת היום לפני הזמן!!! אני 'מוביל' ולא 'נגרר'. לתכנית זו יש השפעה מאוד רחבה וטובה.

התוועדות לרגל יום פטירתו של הרב שלמה קרליבך

לרגל יום פטירתו של הרב שלמה קרליבך הזמנו לישיבה את חיים דויד סרצ'יק להתוועדות מרגשת. שמחה וטעימה. חיים דוד סרצ'יק, מוזיקאי עצום, שליווה במשך שנים את הרב שלמה קרליבך, הופיע איתו, ולאחר פטירתו של הרב - ממשיך להפיץ את המוזיקה הקרליבכית הנפלאה והסוחפת. היה מרומם!

חוצים את שביל ישראל

יצאנו, כארבעים תלמידים מקסימים,  לתור את מקטע 2 של שביל ישראל וצעדנו עד צומת המוביל, כ- 25 ק"מ של אהבה לארץ שלנו. טפסנו את הר דבורה במאמץ לא קטן. הנוף היה מדהים. משם גלשנו לנצרת עלית. עברנו את כפר משהד דרך הקבר של יונה הנביא. וצעדנו לישוב הושעיה ללינת הלילה. בילנו ערב מקסים על הדשא של הבריכה, מנגלים פסטה והרבה אוכל ושמחה. בבוקר קמנו בזריזות לתפילת ותיקין ויצאנו לציפורי מקום מושבם של הסנהדרין ועריכת המשנה. התפללנו על הבן של הרב אביעד בקבר רבי יהודה הנשיא. משם עלינו על הר ריש לקיש לתצפית יפיפייה על בקעת תורען. גלשנו במורדות ההר עד צומת המוביל. הטיול היה מהנה ומגבש.

מבצע ציצית

"וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם" (במדבר, ט"ו, ל"ח). כמנהגנו מדי שנה, פתחנו במבצע ציצית נרחב. התלמידים למדו על חשיבות מצווה זו, קנו במקום פתילים ובד והכינו בעצמם ובהדרכת הרמי"ם את הטלית קטן שלהם. יישר כח! שימשיכו לעלות מעלה במעלות התורה!

מסע ישיבתי מחוף לחוף

יצאנו עם תלמידי התיכון למסע ישיבתי ייחודי, משמעותי ומגבש של ארבעה ימים מחוף לחוף. בטיול עברנו שלל חוויות מרגשות והרפתקאות - התוודעות והרקדה סוערת אליה הצטרפו חיילים מחיל הים, שינה באגם מונפרט, שיט באגם, תפילה בקבר רשב"י ועוד ועוד. בסיום המסע נערך טקס סיום בצפת ולמטיבי לכת בכנרת. היה נפלא ומרומם לראות תלמידים קמים לפנות בקר כשבחוץ עדיין חושך וקר על מנת ללמד יחד מסילת ישרים, תלמידים שמסתתרים מתחת לעלים של בננות ודואגים אחד לשני למחסה מהמבול שתפס אותנו, תלמידים שמכניסים בחום ואהבה חיילים מחיל הים למעגל הריקודים באהבת ישראל גדולה, תלמידים שבוחרים ללכת עשרות קילומטרים ביום כמעט ללא הפוגות על מנת להגיע ברגל ממש עד הכינרת באהבת הארץ פשוטה וענקית. חזרנו עייפים אך הלב מלא בשמחה.

המסע הישיבתי בעין המצלמה

למול הנופים המרהיבים שפגשנו במסע הישיבתי מחוף לחוף, אתגרנו את התלמידים בתחרות צילום. בתום המסע נערכה תערוכה ססגונית בישיבה בה הוצגו כל הצילומים הנפלאים והתלמידים בחרו את התמונות המנצחות. במקום ראשון זכה התלמיד יאיר אוחיון עם תמונת התפילין.