מצווה זו מאפיינת היטב את המציאות הרוחנית והנפשית שבה אנו נמצאים בחודש אלול. אכן, פרשתנו לעולם תיקרא שתי שבתות או שבת לפני ראש השנה. בחודש אלול, כשאנו עומדים כל כולנו מול מראת-הקב''ה ועושים ''ספירת מלאי'' מה יש לנו או בנו עכשיו ומה עדיין חסר לנו או בנו, אנו עומדים נכוחה אל מול עשייתנו מן העבר וההווה וחולמים את חלומותינו לעתיד.
אפיונה של ''מצוות ביכורים'' הוא מעין חשבון נפש אישי וציבורי. בשעת הבאת הביכורים בירושלים, האדם סוקר את ההיסטוריה של עם ישראל, מיציאת מצרים ועד עתה, ואיך הוא באופן אישי כיחיד משתלב בכל העוצמה הציבורית הזו. ''ספירת המלאי'' בשעת הבאת הביכורים נעשית מתוך שמחה וציפייה לעתיד טוב וראוי יותר, למרות שכל הפירות הרבים חסרים לנו עדיין, והם טרם באו לעולם, כפי שנחתמת המצווה: ''ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך ולביתך''.
בהתאמת הדברים לתהליך חשבון הנפש שלנו בחודש אלול, עלינו לשמוח מאד במה שיש בידינו מן העבר וההווה, ולהכיר עליו תודה. דווקא על רקע זה, אנחנו מייחלים ומתפללים לעתיד טוב יותר שבו כל פירות העונה יהיו בידינו. כולנו יודעים שכדי להגיע לקטיף הפירות עלינו לעמול עמל רב בהתמדה ובמסירות. אכן, מצוות התשובה ומצוות הביכורים דומות מאד זו לזו: בשתיהן יש חשבון נפש אישי וציבורי של ''ספירת מלאי'', בשתיהן יש מבט מן העבר וההווה אל עתיד טוב, נכון וראוי מתוך עמל רב על המידות ועל המעשים.
הנושא השנתי במוסדות החמ"ד השנה הוא: חלומות, לאור משנתו של הרב נריה זצ"ל, ובוודאי שאנו בעולם החינוך מאמינים כי תקוות העתיד, חלום העתיד – הם המפתח לחינוך טוב יותר. נוכל להגיע אליו בשמחה ותודה בפירות הביכורים שיש, מתוך הכרה ברורה על היותנו קשורים לערך רוחני כללי עצום וענק שהתחיל בעבר, ממשיך בהווה ורואה פני עתיד עם פירות יפים ורבים.
שבוע הפתיחה של הבנים היקרים, הפרות הנפלאים בישיבתנו עבר בטוב ובנעימים, במהלך השבוע נקלטו התלמידים באופן מדורג ומחושב מחופשת הקיץ אל ספסל הלימודים, ובשבוע הבא ימי הלימודים יתנהלו כסדרם על פי המערכות הכיתתיות, (אשר ישלחו אליכם בהקדם). התלמידים נהנו מאוד בשיעור פתיחה למסכת ראש השנה מפי ראש הישיבה, למדו להכיר את מרבית הצוות החינוכי הנפלא, (ההכרות עוד תימשך גם בשבוע הבא) וערכו הכרות עם מרבית מתחמי הישיבה.
שבת של ראשית, שמחה וחלום,
אוהבכם
הרב יוחאי
|