הדבר אף נרמז בתוך דבריו של משה "מחני נא מספרך" או הגר''א "מספרך" נוטריקון- מספר הכוונה לפרשת תצווה שהיא הפרשה העשרים מתחילתו של התורה. זאת מצטרף לעוד דבר פלא כי ברוב השנים קריאת פרשת תצווה חלה סמוך ליום הסתלקותו של משה-ז' אדר. כך שאי הזכרת שמו דווקא בפרשה זו רומז על זמן הסתלקותו מן העולם שחל בסמוך לשבת זו.
ברם, על אף ששמו של משה רבנו אינו מוזכר בפירוש בפרשת 'תצוה', מכל מקום דומה שאין עוד פרשה אחת בתורה שמוזכר בה משה רבנו כל כך הרבה פעמים.. כל הפרשה היא: "ואתה תצוה", "ואתה הקרב" - תמיד מדובר על משה רבנו. את הכול הוא עושה.
וכך גם לגבי שאר הציוויים בפרשת 'תצוה', שאמנם לא נזכר בהם שמו של משה רבנו בפירוש, אבל משה רבנו קיים בהם גם בלי השם. שמו של משה רבנו אינו נזכר, אבל כוח הקדושה וכוח התורה של משה רבנו מודגשים יותר מאשר בכל מקום אחר. הוא המצווה, והוא הממנה, והוא המחנך של הכהנים, והוא הממנה את הכהן הגדול, והוא המחנך את הכהן הגדול, והוא עצמו כהן גדול ועובד את העבודה, ומקדש את הבגדים ואת המשכן. על הכול נאמר: "ואתה" - משה רבנו עצמו. הכול נעשה מכוחו של משה רבנו. "ואתה תצוה": הציווי על שמן המאור של המנורה, לעדות ששכינה שרויה בישראל; "ואתה הקרב": בחירת אהרן הכהן, ומינויו לכהן גדול - הכול נעשה מכוחו של משה רבנו. דמותו של משה רבנו וכוחו של משה רבנו קיימים, וכוח קדושתו וכוח תורתו של משה רבנו נמצאים, והוא מוריד את השכינה, והוא מקרב את אהרון. אמנם שמו של משה רבנו לא נזכר, אבל אין זה גורע ממנו דבר, ולהיפך - משה רבנו מתעלה, שכן מתברר שיש קיום למשה רבנו גם בלא הזכרת שמו.
אומר הגר"א שפירא זצ"'ל : "כל תלמיד חכם הוא בחינת 'משה רבנו'"
בפרשתנו משה רבנו קיים גם בלי הזכרת שמו. וזה לימוד גדול, שגם בשעה שמשה רבנו אינו מופיע בפירוש, מכל מקום כוח התורה והקדושה שלו הוא נמצא ופועל. ואין הדברים אמורים רק במשה רבנו, אלא בכל רב, שגם בשעה שהרב איננו - דבריו קיימים ופועלים. יש קיום לרב ולתורתו גם בלי שהוא יהיה נוכח במקום, וגם בלי שהוא יפעל בגלוי, וזאת מכיוון שתורתו וקדושתו חיה ופועלת בלבבותיהם של תלמידיו.
הרבי מלובביץ' בשיחותיו עוד מוסיף כי משה רבינו היה מאוחד לגמרי עם כלל ישראל ואחדותו עם כלל ישראל גברה על אחדותו עם התורה והיא זו שהובילה אותו למסירות נפש עבור כל יהודי ואפילו אם היה מעושי העגל.
כך הוא גם ברב , מורה והורים כאשר דרך חינוכם הוא במסירות נפש על בניהם ובנותיהם- זוכים הם שדרך זו ממשיכה בהם גם כשהם פיזית אינם שם.
אי'ה שנזכה לכך שרוח החינוך ויראת השמים הספוגה בחינוך בבית ובאולפנה תשרה בתלמידותינו לאורך ימים ושנים.
שבת שלום ומבורך!
הרב ליאור הלפרין
ראש האולפנה
|